Mechanik
PL FB kontakt

26.09.2025

Home Page Listopad 2019 Research and FEM analysis of the injection pump shaft for diesel engines *

Research and FEM analysis of the injection pump shaft for diesel engines *

Badania i analiza MES wału rozdzielaczowej pompy wtryskowej do silników wysokoprężnych

Author: Paweł Bałon, Adam Kochman, Edward Rejman, Bartłomiej Kiełbasa, Robert Smusz, Adam Burek, Janusz Szostak, Łukasz Kowalski, Andrzej Świątoniowski

Mechanik nr 11/2019 - Różne

ABSTRACT: The paper presents the methodology for designing the drive shaft of the injection pump for diesel engines with cylinder numbers of 2, 3, 4, 6 and power from 2,5 kW to 52 kW per cylinder using the finite element method (FEM) and experimental research. The pump is the original solution of the authors. The shaft is the basic part of the pump with a complex structure. In order to assess the state of stress in the shaft, the analytical FEM was used and experimental tests were carried out, subjecting the shaft to twisting with the design torque resulting from the transferred power. Experimental research confirmed the results of numerical calculations and the correctness of the adopted solution. In order to evaluate the maximum load capacity of the shaft, destructive tests were carried out, charging it with increasing torque until visible plastic deformations occurred. This condition occurred at a time twice as high as the maximum anticipated moment in operation.

KEYWORDS: shaft, injection pump, diesel engine, FEM

STRESZCZENIE: W pracy przedstawiono metodykę projektowania wału napędowego pompy wtryskowej do silników wysokoprężnych o liczbie cylindrów 2, 3, 4 i 6 oraz mocy od 7,5 do 57 kW na cylinder, z wykorzystaniem metody elementów skończonych (MES) i badań eksperymentalnych. Pompa jest oryginalnym rozwiązaniem autorów. Wał jest podstawową częścią pompy o złożonej strukturze. Do oceny stanu naprężenia w wale zastosowano metodę analityczną MES oraz przeprowadzono badania eksperymentalne, poddając wał skręcaniu momentem obliczeniowym wynikającym z przenoszonej mocy. Badania eksperymentalne potwierdziły wyniki obliczeń numerycznych i poprawność przyjętego rozwiązania. Aby ocenić maksymalną nośność wału, przeprowadzono badania niszczące, obciążając wał rosnącym momentem skręcającym do wystąpienia widocznych odkształceń plastycznych. Taki stan pojawił się przy momencie dwukrotnie większym w stosunku do maksymalnego momentu przewidywanego w eksploatacji.

SŁOWA KLUCZOWE: wał, pompa wtryskowa, silnik wysokoprężny, MES

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

[1] Kocańda S. „Zmęczeniowe pękanie metali”. Warszawa: WNT, 1985.

[2] Kocańda S., Szala J. „Podstawy obliczeń zmęczeniowych”. Warszawa: PWN, 1985.

[3] Lisowski F. „Modelowanie MES struktur o karbach szeregowych”. Czasopismo Techniczne. 7 (2011): 341–348.

[4] Peterson R.E. “Stress conventraction factors”. New York: Willey, 1974.

[5] Pilkey W.D., Pilkey D.F. “Petersons’s stress concentration factors”. John Willey & Sons, Inc., 2008.

[6] Serensen S.V., Kogaev V.P., Snejderovic R.M. „Nesuscaja sposobnost i razcety detalej masin na procnost ”. Moskva: Masinostroenie, 1975.

[7] Wilson W.K. “Stress intensity factors for deep cracks in bending and compact tension specimens”. Engineering Fracture Mechanics. 2 (1970).

[8] Praca zbiorowa. „Układy wtryskowe Unit Injector System i Unit Pump System”. Warszawa: WNT, 2011.

[9] Kasedorf J. „Zasilanie wtryskowe olejem napędowym”. Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 1990.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2019.11.94

 

* Artykuł recenzowany

 

Pobierz plik / download

Paweł Bałon, Adam Kochman, Edward Rejman, Bartłomiej Kiełbasa, Robert Smusz, Adam Burek, Janusz Szostak, Łukasz Kowalski, Andrzej Świątoniowski: Research and FEM analysis of the injection pump shaft for diesel engines (Badania i analiza MES wału rozdzielaczowej pompy wtryskowej do silników wysokoprężnych) (PDF, ~0,8 MB)

Home Page Listopad 2019 Research and FEM analysis of the injection pump shaft for diesel engines *

Recommended Books

Theory and Modeling of Rotating Fluids: Convection, Inertial Waves and Precession
Keke Zhang, Xinhao Liao

Theory and Modeling of Rotating Fluids: Convection, Inertial Waves and Precession

Cambridge University Press

A systematic account of the theory and modelling of rotating fluids that highlights the remarkable advances...

Advanced Machining Processes of Metallic Materials: Theory, Modelling, and Applications
Wit Grzesik

Advanced Machining Processes of Metallic Materials: Theory, Modelling, and Applications

Elsevier

In 2017 Elsevier republished the book “Advanced Machining Processes of Metallic Materials: Theory,...

Hybrid Machining: Theory, Methods, and Case Studies
Xichun Luo Yi Qin

Hybrid Machining: Theory, Methods, and Case Studies

Elsevier

“Hybrid Machining: Theory, Methods, and Case Studies” covers the scientific fundamentals, techniques,...

Three-Dimensional Navier-Stokes Equations. Classical Theory
James C. Robinson, José L. Rodrigo, Witold Sadowski

Three-Dimensional Navier-Stokes Equations. Classical Theory

Cambridge University Press

A rigorous but accessible introduction to the mathematical theory of the three-dimensional Navier-Stokes...

Our partners