Metodyka pomiaru amplitudy drgań pióra łopatki sprężarki silników lotniczych w próbie zmęczeniowej *
The methodology for measuring the vibration amplitude of the blade of the aircraft engine compressor in the fatigue test
Author: Leszek Bielenda, Wojciech Obrocki, Maciej Masłyk, Jan Sieniawski
Mechanik nr 03/2018 - Metrologia techniczna
STRESZCZENIE: Przeanalizowano wyniki badań porównawczych różnych typów czujników stosowanych w pomiarach amplitudy drgań pióra łopatki sprężarki silników lotniczych w próbie zmęczeniowej. Zbadano czujniki: indukcyjny, pojemnościowy, wiroprądowy, laserowy oraz drgań. Scharakteryzowano je i przedstawiono ich wady. Zaprojektowano i wykonano dodatkowe oprzyrządowanie stanowiska badawczego, m.in. uchwyt mocujący.
SŁOWA KLUCZOWE: pomiar amplitudy drgań, czujnik indukcyjny, czujnik pojemnościowy, czujnik wiroprądowy, głowica laserowa, czujnik drgań
ABSTRACT: Results of comparison research of various sensors types used in the fatigue tests for aircraft engine compressor blade vibration amplitude measurement were analysed. Sensors under tests: inductive, capacitive, eddy-current, laser and vibration. Presented were sensors characteristics and their faults. Additional test stand instrumentation was designed and performed, including mounting bracket.
KEYWORDS: measurement of vibration amplitude, inductive sensor, capacitive sensor, eddy current sensor, laser head, vibration sensor
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Witek L. „Metodyka eksperymentalnych badań prędkości propagacji pęknięć zmęczeniowych w łopatkach sprężarki silnika turbinowego PZL-10W”. Journal of Aeronautica Integra. 2 (2009): s. 71–80.
- Witek L., Wierzbińska M., Poznańska A. “Fracture analysis of compressor blade of a helicopter engine”. Engineering Failure Analysis. 16, 5 (2009): s. 1616–1622.
- Witek L. “Experimental crack propagation and failure analysis of the first stage compressor blade subjected to vibration”. Engineering Failure Analysis. 16, 7 (2009): s. 2163–2170.
- Sobczak M. „Statystyka – aspekty praktyczne i teoretyczne”. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2006.
- „Dokumentacja techniczna systemu wibracyjnego LDS V830”. Manual 805341. Edition, Amendment 32: Royston, Herts SG8 5BQ.
- Radaj D. “Design and Analysis of Fatigue Resistant Welded Structures”. Cambridge: Abington, CB1 6AH, 1990.
- Szala J. „Zastosowanie programowalnych badań zmęczeniowych dla wyznaczenia granicy zmęczenia”. Mechanika Teoretyczna i Stosowana. 3 (1988): s. 26.
- Wyrzykowski J., Pleszakow E., Sieniawski J. „Odkształcenie i pękanie metali”. Warszawa: WNT, 1999.
- Witek L. “Vibration analysis for detecting failure of compressor blade”. Engineering Failure Analysis. 25, 1 (2012): s. 211–218.
- Poznańska A., Śnieżek M., Wierzbińska M. “Pitting Corrosion – Main Factor Generating Fracture of the Compressor of Aero Engine Blades under Operation”. Rzeszów, 2003.
- Nikhamkin N. “Crack propagation in turbojet blades. Experimental technique and results”. International Journal of Fatique. 18, 8 (1996): s. 604–610.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.3.38
* Artykuł recenzowany